Ads Top

4 Tips Interview Kerja Kerajaan dan Swasta Luar Biasa! Wajib Baca!


Tips Interview Kerja Kerajaan

Tips interview kerja luar biasa kami kongsikan untuk anda tidak kira untuk kerja swasta ataupun kerja kerajaan. Wajib baca untuk menjadi luar biasa!

4 Tips Interview Kerja Luar Biasa

1. Sediakan jawapan luar biasa “Apa kelemahan anda?”

Ramai yang terlalu yakin dengan memberi jawapan padat “Saya sorang yang perfectionist.” Dan ada juga memberi jawapan yang sangat jujur dan cukup ringkas seperti apa yang diminta. Yang sebenarnya, ini bukan soal mengaku kelemahan diri tetapi sebenarnya soalan yang menjurus kepada bagaimana anda mengatasi kelemahan anda. Apa cara yang telah anda gunakan? Apakah kemajuan yang telah anda lakukan? dan lain-lain jawapan yang kukuh.

Sebagai contoh :

Jawapan Lemah : Kelemahan saya adalah, saya berusaha untuk menjalankan mesyuarat secara cekap dan berkesan

Jawapan Kuat : Adakalanya saya berjuang untuk menjalankan mesyuarat secara cekap dan berkesan. Dengan cara merencanakan agenda sebelum mesyuarat, menghantar kepada semua ahli mesyuarat, membuat susulan seterusnya dan clear segala tindakan supaya mereka tahu apa yang perlu dilakukan pada masa akan datang.

2. Bertanya soalan luar biasa selepas interview

Di akhir interview pasti tiba masa untuk anda bertanyakan soalan. Ini adalah peluang untuk anda “kill two birds with one stone”. Iaitu dengan cara bertanya soalan yang tulen dan memberitahu perkara baru mengenai anda. Tips interview paling berjaya!
Majoriti yang bertanya perkara pertama tetapi melepaskan peluang untuk perkara kedua dimana melepaskan peluang terkahir untuk menarik perhatian penemuduga. Betul kan?


Sebagai contoh :


Soalan Lemah : Bahagian mana yang berkembang pesat didalam syaraikat?

Soalan Kuat :  Menurut laporan suku tahunan anda, pendapatan syarikat meningkat sebanyak 17%. Adakah itu kerana 1 bahagian dalam syarikat yang berkembang pesat?

3. Merangka kisah cerita anda

Apabila masuk ke bilik interview, pasti soalan pertama yang ditanya adalah “Story about yourself”. Ramai yang membuka cerita yang membosankan sehingga tidak menarik perhatian penemuduga.
Jadi mulai sekarang, belajar untuk merangka kisah ada menjadi lebih menarik.

Sebagai contoh :


Jawapan lemah : Saya belajar [ Kolej X] kerana saya benar-benar mengambil berat tentang membuat perubahan dalam [ industri Y ] seperti yang anda lihat melalui kerja terakhir saya di [ syarikat Z ] ……Jawapan seperti ini seperti didalam resume. Anda meninggalkan segala-galanya yang memberi makna kepada mengapa anda mahu kerja ini di tempat pertama? Apakah masa anda Epiphany ? Bagaimana kanak-kanak anda mempengaruhi anda ? Mengapa kerja ini bergerak anda ? Kebanyakan orang tidak menjawab soalan-soalan ini . Mereka bermula dan berakhir dengan pengalaman profesional mereka , meninggalkan sedikit untuk memberi inspirasi kepada penemuduga .

Jawapan kuat : Saya membesar di California dan Arizona selepas berpindah ke Amerika Syarikat ketika saya berusia empat tahun . Kerana kedua-dua ibu bapa saya pergi ke kolej, saya hanya bergantung kepada guru-guru sekolah tinggi saya untuk membantu saya memohon ke atas universiti .Dengan sokongan mereka , saya dapat menghadiri University of Pennsylvania . Kemudian saya menghabiskan musim panas di sebuah firma undang-undang Washington DC , yang mewakili pelajar berpendapatan rendah dan membantu saya sedar bahawa minat saya meletakkan dalam mewujudkan peluang-peluang pendidikan untuk semua . Saya membuat keputusan untuk menjadi seorang guru kerana saya melihat diri saya begitu mendalam.- Story statement luar biasa dari Kareli Lizarraga

4. Hari Selasa, 10.30 pagi  masa terbaik untuk interview

Menurut Glassdoor, masa terbaik untuk interview adalah pada Hari Selasa pukul 10.30 pagi. Ingat! Penemuduga anda mempunyai tanggungjawab di luar.
Mereka perlu membalas email, mengimbangi projek, menemuduga berpuluh orang yang memohon dan ini adalah penting untuk anda mempertimbangkan keadaan mental penemuduga supaya mereka berada dalam keadaan mental yang terbaik.


Kenapa hari Selasa? 

Pada hari Isnin dan Jumaat, pekerja baru ingin memulakan gear untuk bekerja dan slow down untuk menghabiskan kerja. Dalam masa yang sama, elakkan slot pertama dan terakhir mana-mana hari bekerja. Selain itu, elakkan waktu sebelum makan tengah hari kerana penemu duga anda mungkin kelaparan atau selepas makan tengah hari dimana penemuduga mungkin didalam mood kekenyangan.

Kalau mengikut bottom line, sekiranya syarikat mencari pekerja untuk beberapa bulan lagi, pilih masa lewat pagi hari Selasa sehingga Khamis. Sekiranya syarikat memerlukan pekerja serta merta, dapatkan slot sewal mungkin untuk menggengam jawatan tersebut.

Adakah anda sudah bersedia untuk menghadiri interview kerja? Amalkan 4 tips ini dan insyaAllah anda akan berjaya!
Powered by Blogger.