Tip Menulis Resume Yang Padat Dan Menarik
Resume adalah suatu bentuk kenyataan yang disediakan oleh seseorang berkaitan latar belakang pendidikan, pencapaian dan pengalaman kerja yang bertujuan untuk memperkenalkan diri kepada bakal majikan supaya diberikan peluang untuk menghadiri sesi temuduga jawatan tertentu.
Ramai juga yang salah faham bahawa resume digunakan untuk
mendapatkan kerja secara terus. Tetapi sebenarnya, resume hanyalah langkah
pertama dalam mendapatkan kerja. Jika resume anda diterima, anda akan dipanggiluntuk sesi temuduga. Sekiranya anda berjaya dalan sesi temuduga, barulah anda
akan diterima kerja dengan majikan tersebut.
Bagaimana cara menghasilkan resume yang terbaik? Resume
terbaik adalah resume yang diterima oleh bakal majikan dan berjaya dipanggil
untuk sesi temuduga. Ikuti tips-tips ini untuk menghasilkan resume yang
terbaik.
Ringkas dan padat
Resume terbaik adalah resume yang ringkas dan tidak
berjela-jela panjangnya. Ini adalah kerana pihak syarikat yang membuat saringan
resume tidak mempunyai masa yang banyak untuk membaca keseluruhan resume yang
terlalu panjang. Ini juga boleh dianggap sebagai ‘Information Overload’.
Sebaiknya, tuliskan maklumat diri anda pada resume dalam bentuk senarai
bukannya dalam bentuk karangan.
Resume yang ringkas dan padat akan memudahkan saringan
dijalankan dan majikan anda akan terus dapat melihat kelayakan dan pengalaman
anda dalam bidang yang anda mohon.
Padat tidak bermaksud anda perlu letakkan semua tentang diri
anda di dalam resume. Anda hanya perlu letakkan perkara terbaik tentang diri
anda dan selebihnya anda boleh ceritakan semasa sesi temuduga.
Tulisan Rasmi
Resume terbaik juga perlulah bersifat rasmi. Ini bermakna
resume anda ditulis dengan jenis tulisan rasmi seperti Time New Roman, Arial
ataupun Calibri. Jangan sesekali menulis resume dengan menggunakan jenis
tulisan yang terlalu berseni seperti Caligraphy mahupun Comic Sans. Selain dari
segi jenis tulisan, penggunaan warna pada resume juga memainkan peranan.
Sebaik-baiknya, jangan gunakan lebih daripada kombinasi 2 warna untuk resume
anda.
Gambar
Pastikan juga resume anda dilengkap dengan gambar terbaik
anda. Ini adalah penting untuk memberikan pandangan pertama yang baik kepada
diri anda. Sebagai contoh, jika anda membuat resume untuk jawatan profesional
seperti jurutera, akauntan dan lain-lain, pastikan gambar anda juga bersifat
professional lengkap dengan kot dan juga tali leher. Jangan sesekali memberikan
gambar yang bersifat santai dengan pakaian kemeja-T pada resume anda.
Kemas dan tersusun
Bagaimana anda mengolah dan menyusun cerita dalam resume juga
memainkan peranan. Walaupun resume dituliskan dalam bentuk point, bagaimana
kronologi peristiwa dan pengalaman ditulis juga adalah sangat penting.
Kronologi yang betul membolehkan majikan mudah untuk
mengenali diri anda dan juga mungkin berminta untuk lebih mengenali anda
melalui sesi temuduga.
Jujur
Menjadi tanggungjawap anda untuk menuliskan fakta yang benar
pada resume anda. Menjadi satu kesalahan moral dan undang-undang sekiranya
maklumat yang diberikan dalam resume adalah tidak benar.
Memberikan maklumat palsu juga akan lebih mudah memerangkap
diri anda semasa sesi temuduga sekiranya anda berjaya menghadiri temuduga. Ini
adalah kerana setiap penemuduga mempunyai cara tersendiri untuk mengenalpasti
ketulenan maklumat yang anda berikan di dalam resume anda. Oleh itu, pastikan
setiap butiran yang anda berikan di dalam resume adalah benar dan tepat.
Kesimpulannya, resume yang padat, tepat dan ringkas adalah
lebih di sukai oleh bakal majikan berbanding resume yang panjang. Apabila
resume anda baik dan berkualiti, kebarangkalian anda akan dipanggil untuk sesi
temuduga akan lebih cerah.